Блог

Чи очікувати бізнесу перевірок інспекції з питань праці після скасування постанови №295?

Гучним рішенням від 14 травня 2019 року Шостий апеляційний адміністративний суд скасував Постанову Кабінету Міністрів України № 295, яким було затверджено Порядок здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про працю. Саме цією постановою керувалося Держпраці при проведенні перевірок бізнесу.

До набрання чинності цією постановою, державний контроль за дотриманням законодавства про працю теж мав місце, але він здійснювався виключно відповідно до закону № 877 «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», цим же законом регулювалися і інші види перевірок підприємств.

Постанова № 295 не тільки розширила коло осіб, які можуть здійснювати державний нагляд за дотриманням трудового законодавства, а й спростила саму процедуру ініціації перевірок.

Наприклад, в рамках Закону № 877 позапланова перевірка підприємства призначається по ряду об’єктивних причин, таких як виявлення і підтвердження недостовірних даних, заявлених підприємством при подачі звітності, або звернення фізичної особи про наявність порушень. Постанова № 295 дала повноваження керівникам органів контролю самостійно приймати рішення про необхідність позапланових перевірок на підставі будь-якої інформації, доступ до якої не обмежений законодавством.

Розповідаємо, що саме змінилося зі скасуванням Постанови № 295.

  1. Що принципово змінилося після скасування постанови?
  • Виконавчі органи міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад більше не можуть здійснювати перевірки дотримання законодавства про працю в будь-яких формах. Після скасування Постанови перевірки можуть здійснюватися виключно державним органом з питань праці;
  • Планові і позапланові перевірки тепер здійснюються в робочий час суб’єкта господарювання, тоді як Постанова № 295 передбачала можливість проведення позапланових перевірок в будь-який час;
  • Законом № 877 визначено чіткий перелік підстав проведення перевірки, в період же дії Постанови № 295 досить було рішення керівника органу контролю про необхідність такої перевірки;
  • Позапланова перевірка на підставі звернення фізичної особи може бути проведена тільки за погодженням центрального органу виконавчої влади, Постанова № 295 такої вимоги не встановлювала.

 

  1. Постанову про перевірки інспекції з праці скасовано повністю або частково?

Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2019 Постанова № 295 визнана нечинною. Таким чином, перевірки, які тривають або призначені відповідно до цієї постанови, є незаконними і повинні бути скасовані або зупинені.

  1. Рішення суду про скасування постанови №295 остаточне або може бути скасоване?

19 червня 2019 року Верховний Суд в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду відкрив касаційне провадження у справі № 826/8917/17 за скаргою Кабінету Міністрів на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду, яким було скасовано постанову № 295.

Таким чином, на сьогоднішній день рішення суду оскаржено в касаційному порядку, але касаційне оскарження автоматично не зупиняє дію рішення апеляційного суду. Тобто до розгляду справи Верховним Судом Постанова № 295 є НЕ чинною.

Новий же порядок проведення перевірок станом на 19 червня 2019 роки не затверджений.

  1. Чи варто тепер побоюватися перевірокДержпраціі яких саме?

Скасування Постанови не означає, що Держпраці не перевірятиме підприємства, проте з цього моменту перевірки будуть проводитися відповідно до загальних правил, встановлених законом № 877. Перевірки будуть здійснюватися державним органом з питань праці з дотриманням вимог включення підприємства до плану-графіку або будуть позаплановими, але виключно в порядку, передбаченому законом.

Це означає, що інспектор більше не матиме можливості самостійно, в будь-який час доби і без повідомлення проходити в усі виробничі, службові та адміністративні приміщення підприємства, що перевіряється з питання виявлення неоформлених працівників.

  1. Чи можуть підприємства, які вже заплатили штрафи в період дії постанови, повернути їх з бюджету?

Згідно п.10.2. постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України «Про судове рішення в адміністративній справі» від 20.05.2013 № 7: «зі змісту статті 162 КАС України випливає, що в разі задоволення позову про визнання протиправним рішення суб’єкта владних повноважень чи його окремих положень суд повинен вказати про це в судовому рішенні та одночасно застосувати один зі встановлених законом способів захисту порушеного права позивача: про скасування або визнання недійсним рішення або окремих його положень. Визнання акту суб’єкта владних повноважень нечинним означає втрату сили таким актом з моменту набрання законної сили відповідним судовим рішенням або з іншого, визначеного судом моменту після прийняття такого акту».

Суд в своїй постанові від 14 травня 2019 роки не вказує момент, з якого Постанова № 295 вважається нечинною. Відповідно, визнання Постанови № 295 нечинною навряд чи вплине на розгляд судами справ, в яких оскаржуються рішення, дії або бездіяльність органів Держпраці, які мали місце до 14 травня 2019 року. У таких справах суди, швидше за все, будуть керуватися Постановою № 295, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин.

Проте, судові позови, ініційовані підприємствами, до яких були застосовані норми затверджених Постановою порядків, можуть мати судову перспективу: наприклад, в справах, де перевірка пройшла до скасування Постанови № 295, а притягнення суб’єкта до відповідальності на підставі цієї перевірки сталося після скасування постанови.

Підготувала юрист АК «Борисенко і партнери»
Анастасія Забудько

 

Додати коментар