ПЕРЕВІРКИ БІЗНЕСУ

Допомагаємо підприємствам при перевірках контролюючих органів

Допомагаємо підприємствам при перевірках контролюючих органів

Супровід перевірок бізнесу в Дніпрі

На сьогоднішній день в Україні підприємництво залишається під пильним наглядом всіляких перевіряючих державних органів. І варто зазначити, що навіть повна впевненість в «чистоті» своєї справи не гарантує спокійного проходження перевірки. Беручи до уваги перманентне реформування як самих державних органів, так і зміну обсягу повноважень кожного з них, без кваліфікованої юридичної допомоги існує велика вірогідність розгубитися перед обличчям навіть планових перевірок.

І результатом подібної розгубленості може стати накладення аж ніяк не маленьких штрафів, які не тільки не вписуються в фінансове планування бізнесу, а й істотно вибивають ґрунт з-під «ніг» підприємства.

В контексті планових перевірок не дуже коректно «працює» прислів’я «Попереджений – значить озброєний». Адже допомогти якісно і професійно «озброїтися» до такого дійства як «перевірка контролюючого органу» можуть тільки профільні юристи. До того ж, супровід перевірок компанії внутрішніми юристами не завжди є достатнім для повного спокою її власників і керівників.

АК «Борисенко і партнери» надає юридичну допомогу в супроводі перевірок контролюючих державних органів у Дніпрі та інших містах України. Ми надаємо юридичні послуги базуючись не тільки на доскональному знанні законодавства, а й на багаторічному досвіді кожного з наших юристів і адвокатів в супроводі перевірок.

Очевидно, що основний фактор для візиту того чи іншого перевіряючого органу – вид діяльності компанії. Варто відзначити, що одна і та ж сфера діяльності регулюється численними законами і підзаконними нормативними актами, які приймаються, скасовуються і змінюються так часто, як змінюється курс валют. Тому, ми дуже рекомендуємо кожному підприємцю, незалежно від масштабів його справи, бути досконально ознайомленим зі списком перевіряючих, які можуть зайти «в гості». Фахівці нашої компанії можуть надати повну юридичну консультацію щодо діяльності підприємства з нормативно-правової точки зору.

Загальною законодавчою базою для проведення будь-яких видів контролю / нагляду є Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі – Закон № 877). Так, в ньому визначені основні «елементи» перевірок державних органів в Україні:

загальні вимоги до проведення перевірок, які є must-have до запам’ятовування для підприємців, адже одне порушення з боку перевіряючих, яке пройшло непоміченим для представника юридичної особи, може дорого обійтися бізнесу;

види і періодичність перевірок – як уже загальновідомо, перевірки бувають планові і позапланові, частота планових перевірок залежить від ступеня ризику від ведення підприємством його діяльності; так, суб’єкти господарювання з незначним ризиком планово перевіряються державними органами не частіше ніж один раз на 5 років, «середні» – не частіше ніж один раз на 3 роки, а бізнес з високими ризиками, в свою чергу, перевіряється не частіше ніж один раз на 2 роки.

терміни проведення перевірки: суб’єкти малого та середнього бізнесу можуть перевірятися протягом не більше 5 робочих днів, великий бізнес – 10 робочих днів.

Плани-графіки перевірок на майбутній рік затверджуються більшістю перевіряючих органів в термін до 1 грудня поточного року. Але не варто випускати з уваги можливість позапланової перевірки, вичерпний перелік підстав для якої також прописаний в даному Законі.

Конкретний обсяг прав і повноважень перевіряючих, а також вимоги до проведення того чи іншого виду перевірки досконало знають юристи та адвокати нашої компанії. Крім того, кожен фахівець з нашої команди АК «Борисенко і партнери» може застосовувати свої знання безпосередньо на практиці без попередньої на те підготовки. Нагадуємо, що наша «гаряча лінія» завжди доступна для дзвінків і оперативної юридичної допомоги, адже позапланові перевірки підприємств в Україні – явище далеко не рідкісне. І з огляду на «раптовість» появи перевіряючих, ризик «наламати дров» зростає в рази.

Тут ми коротко опишемо «поле роботи» тих перевіряючих органів, які постійно «на слуху» у кожного підприємця.

  1. Державна служба України з питань праці

На сьогоднішній день інспекція з праці (як цей орган називають «по-старому») є чи не головною «грозою» всього бізнесу в Україні. І це цілком обґрунтовано – штрафи трудової інспекції, які накладаються постановами цього органу, дуже значні і часто є неправомірними, що підтверджується судовою практикою. Як наслідок – численні позови юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців в адміністративних судах щодо скасування постанов трудової інспекції.

14 травня 2019 року рішенням адміністративного суду скасовано постанову Кабінету Міністрів України №295 від 26 квітня 2017 року, якою було затверджено порядок контролю за дотриманням законодавства про працю. Це означає, що інспекційні відвідування підприємств інспекторами праці визнані незаконними. На сьогоднішній день контроль бізнесу трудової інспекцією здійснюється виключно згідно з нормами «загального» Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», про який ми згадували вище.

Хоча інспекційних відвідувань побоюватися на даний момент не варто, Держпраці може «порадувати» своєю увагою у вигляді все тієї ж планової / позапланової перевірки, ґрунтуючись на нормах вищезгаданого Закону. До слова, цей нормативний документ прийнятий понад 10 років тому. Тому найближчим часом варто очікувати принаймні ініціювання процесу підготовки профільного Закону, який буде регулювати діяльність інспекції з питань праці.

Ну а поки суб’єктам підприємництва так само необхідно бути «напоготові». Супровід перевірки трудової інспекції професійними юристами і адвокатами АК «Борисенко і партнери» – це запорука спокійного ведення діяльності підприємства, як під час проведення перевірки, так і після неї.

  1. Пенсійний фонд України

Проведення перевірок територіальними органами Пенсійного фонду багато в чому регулюється вищезгаданим Законом № 877. Головний предмет перевірки даного державного органу – правильність нарахування та сплати суб’єктом господарювання страхових внесків на загальнообов’язкове пенсійне страхування та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Нагадуємо, що перевіряючі зобов’язані здійснювати свої дії винятково в рамках тих питань, які вказані в направленні на перевірку.

Як вже було сказано вище, періодичність перевірок залежить від ступеня ризику від ведення підприємством його діяльності. Критерії для визначення ступеня ризику затверджені відповідною постановою Кабміну і стосуються страхових внесків, змін відомостей стосовно осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню і дотримання законодавства про загальнообов’язкове державне страхування.

За результатами перевірки складається акт, один примірник якого вручається підприємцю, щодо якої здійснювалася перевірка. Якщо ж перевіряючі все-таки виявлять порушення зі сплати страхових внесків, то разом з таким актом вручається ще й вимога щодо сплати донарахованих Фондом зобов’язань, а також (в деяких випадках) припис щодо усунення порушень.

  1. Державна архітектурно-будівельна інспекція

На сьогоднішній день перевірки ДАБІ в Україні регулюються відповідними порядками проведення контролю та нагляду, які затверджені постановами Кабінету Міністрів.

Різниця між двома такими суміжних поняттями як «контроль» і «нагляд» в тому, що органи ДАБІ здійснюють контроль безпосередньо під час підготовчих та будівельних робіт, а нагляд – функція ДАБІ зі своєрідного спостереження за уповноваженими органами, діяльність яких так чи інакше пов’язана з контролем за будівництвом. Таким чином, по відношенню до суб’єктів господарювання Державна архітектурно-будівельна інспекція здійснює заходи контролю згідно з відповідним Порядком.

Предмет перевірки – дотримання законодавства України у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил. Перевірки ДАБІ також можуть бути як плановими, так і позаплановими. Планові перевірки проводяться відповідно до встановленої періодичності залежно від ступеня ризику. Критерії для визначення ступеня ризику затверджені Кабінетом Міністрів.

Повноваження інспекторів ДАБІ досить широкі. Так, за результатами перевірки, крім акта, перевіряючі мають право складати протоколи про правопорушення, накладати штрафи, вручати приписи, забороняти експлуатацію певних, вже побудованих об’єктів. Термін проведення перевірки дорівнює 10 робочим дням і допомога юриста протягом цього часу буде надійною гарантією дотримання всіх чинних норм законодавства, а найголовніше – ваших особистих прав і інтересів.

Фахівці АК «Борисенко і партнери» мають позитивний досвід у супроводі перевірок Державної архітектурно-будівельної інспекції як в Дніпрі, так і в інших містах України. Питання містобудування хоч і відрізняються високою складністю, проте юристи та адвокати нашої компанії відмінно орієнтуються в порядку проведення контролю органами ДАБІ та «в темі» останніх змін законодавства в частині державних будівельних норм.

  1. Державна служба України з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів

Робота даного державного органу зачіпає чимало галузей економіки. Так, Держпродспоживслужба (далі – ДПСС) здійснює контроль у сфері якості харчової продукції, захисту рослин, за дотриманням норм санітарного законодавства, за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, також здійснює ветеринарно-санітарний контроль та нагляд, і з чим найчастіше стикається бізнес – контролює дотримання прав споживачів.

Беручи до уваги множинність сфер контролю інспекторів даного органу, цілком закономірна та велика правова база, якою регулюється вся їх діяльність. Так, критерії ризиків для визначення періодичності планових перевірок встановлюються двадцятьма (!) відповідними законами в залежності від об’єкта перевірки.

Що стосується позапланових перевірок, то даний орган має своєрідний «карт-бланш». Адже одна скарга від незадоволеного покупця в ДПСС, і візит перевіряючих стає дуже ймовірним подією. Також зазначаємо, що позапланова перевірка, наприклад, інспекції з питань праці, повинна бути узгоджена безпосередньо з центральним органом – Держпраці України. У свою чергу, територіальний орган ДПСС, отримавши скаргу від споживача, має повноваження провести позапланову перевірку суб’єкта господарювання без будь-яких погоджень.

Тому ми рекомендуємо не нехтувати допомогою юриста не тільки у взаєминах з бізнес-партнерами, а й у відносинах із споживачами. Зазвичай набагато вигідніше скористатися юридичними послугами з питань тієї ж реалізації продукції (адже регулюючих норм не злічити), ніж після перевірки ДПСС виплачувати чималенький штраф, і що ще більш болісно – отримати удар по репутації.

Безпосередній супровід перевірки – та юридична послуга, яка відрізняється своїм превентивним характером. Трапляються і такі абсурдні ситуації, коли через розгубленість співробітників під час перевірки, перевіряючі «магічним» чином «знаходять» товар без відповідної етикетки з маркуванням, хоча цього товару до початку перевірки в магазині не було. Але, побачивши ваш надійний «тил», а саме грамотного юриста або адвоката, перевіряючий не дозволить собі зайвих і, іноді, неправомірних дій.

  1. Державна служба України з надзвичайних ситуацій

Цей державний орган – безумовний лідер за кількістю перевірок на рік. Предметом перевірки Державної служби України з надзвичайних ситуацій (або як прийнято скорочено говорити ДСНС або просто «Пожежники») є дотримання техногенної та пожежної безпеки під час ведення господарської діяльності. План перевірок ДСНС затверджується щоквартально. Періодичність перевірок ДСНС також залежить від ступеня ризику діяльності суб’єкта господарювання і визначається відповідно до критеріїв, затверджених постановою Кабміну. Підстави для позапланової перевірки в цілому встановлені в Законі № 877.

Дотримання пожежної безпеки – вимога, яке відноситься до всього бізнесу. У разі виявлення будь-яких порушень за місцем ведення підприємницької діяльності, перевіряючий з ДСНС разом з актом проведення перевірки вручає також припис щодо усунення таких порушень.

Ми не говоримо про зловживання повноваженнями з боку перевіряючих, але не виключаємо можливі порушення порядку проведення перевірки – проведення перевірки без присутності уповноваженого представника підприємства, недотримання строків перевірки, безпідставність позапланової перевірки і так далі.

АК «Борисенко і партнери» надає широкий спектр юридичних послуг для бізнесу в Дніпрі та інших містах України. І супровід перевірок – одна з найбільш затребуваних практик. Фахівці нашої адвокатської компанії готові надати професійну юридичну допомогу в супроводі перевірки в Україні, від юридичної консультації до безпосередньої взаємодії з контролюючими органами.

Супровід перевірки адвокатами і юристами АК «Борисенко і партнери» – важливий елемент успішного її проходження та спокійної підприємницької діяльності.