+38 (050) 200 25 25
Україна, м Дніпро, вул. В. Вернадського, 27

Блог

Зміна порядку реєстрації земельних ділянок

Партнер, керівник практики Нерухомість і будівництво АК «Борисенко і партнери» Дмитро Новицький прокоментував для газети «Факти» зміни, які стосуються реєстрації земельних ділянок.

1. З якою метою було прийнято постанову щодо екстериторіальності в державній реєстрації земельних ділянок? Що це означає?

Постанова, згідно з якою вводиться принцип екстериторіальності реєстрації земельних ділянок, була прийнята з метою мінімізації корупційних ризиків і забезпечення прозорості дій службових осіб територіальних органів Держгеокадастра при здійсненні реєстрації земельних ділянок. Це означає, що за принципом випадковості обирається інший територіальний орган Держгеокадастра, державний кадастровий реєстратор якого буде здійснювати державну реєстрацію земельної ділянки.

Згідно з постановою, реалізується виключно пілотний проект по впровадженню принципу екстериторіальності в державній реєстрації земельних ділянок. Ним затверджений тимчасовий порядок взаємодії між територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру на період реалізації пілотного проекту по впровадженню принципу екстериторіальності в державній реєстрації земельних ділянок. Так само частково внесені зміни до чинних нормативно-правових актів на період дії пілотного проекту.

Слід зазначити, що на момент надання коментаря прийняту постанову ще не опубліковано на офіційному сайті Кабінету Міністрів України, а доступний тільки її проект на сайті Держгеокадастра. Тому кінцева редакція постанови може відрізнятися.

2. Яких саме земель, за цільовим призначенням, стосується новий порядок реєстрації? 

Згідно пілотного проекту, принцип екстериторіальності реєстрації земельних ділянок поширює свою дію на земельні ділянки незалежно від цільового призначення.

Пілотний проект застосовується щодо земельних ділянок, державна реєстрація яких здійснюється за:
– проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок,
– технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості),
– технічною документацією із землеустрою щодо інвентаризації земель.

Пілотний проект не поширює свою дію на земельні ділянки, державна реєстрація яких здійснюється за:
– технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об’єднання земельних ділянок,
– технічною документацією із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітуту,
– іншими видами документації із землеустрою.

3. Чому новий порядок реєстрації землі діятиме тільки 2 роки?

Згідно з постановою, реалізується пілотний проект по впровадженню принципу екстериторіальності в державній реєстрації земельних ділянок. Таким чином цей нормативно-правовий акт не має постійного характеру. Якщо завдяки йому зменшиться кількість скарг і будуть досягнуті цілі, для яких він був прийнятий, необхідно буде внести певні зміни в Закон України «Про державний земельний кадастр». І тільки після цього можна буде говорити про постійну дію екстериторіального принципу в державній реєстрації земельних ділянок, так як саме законом будуть регулюватися ці питання.

4. Як тепер буде походити реєстрація земельної ділянки? В якій послідовності?

Постановою вводиться наступний порядок подачі документів і процедура реєстрації земельної ділянки:

  1. Документи подаються особисто або представником до територіального органу Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки через центр надання адміністративних послуг.

Заява в електронній формі з доданими документами може бути подана засобами телекомунікаційного зв’язку сертифікованим інженером-землевпорядником, який є розробником відповідної документації.

  1. Державний кадастровий реєстратор територіального органу Держгеокадастра в день надходження заяви про державну реєстрацію земельної ділянки з доданими до неї документами приймає подані документи і перевіряє їх на відповідність вимогам Порядку ведення Державного земельного кадастру.
  2. Після отримання та реєстрації заяви з доданими документами в Державному земельному кадастрі програмним забезпеченням Державного земельного кадастру за принципом випадковості визначається інший територіальний орган Держгеокадастра, державний кадастровий реєстратор якого буде здійснювати державну реєстрацію земельної ділянки.
  3. Державний кадастровий реєстратор територіального органу Держгеокадастра, обраний за принципом випадковості програмним забезпеченням Державного земельного кадастру, здійснює відповідні дії і формує виписку або рішення про відмову в державній реєстрації земельної ділянки в електронній формі, скріплює їх своїм кваліфікованим електронним підписом.

За бажанням заявника він направляє такі відомості у формі електронного документа за адресою інтернет-сторінки, з якої здійснювалася подача заяви.

  1. Після здійснення вищевказаних дій, програмним забезпеченням Державного земельного кадастру в автоматичному порядку повертається заява з документами до територіального органу Держгеокадастра за місцем їх подання.

Державний кадастровий реєстратор територіального органу Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки роздруковує заяву, виписку або рішення про відмову в державній реєстрації земельної ділянки зі сформованими документами, підписує зазначені документи і скріплює свій підпис власною печаткою, передає їх до відповідного центру надання адміністративних послуг для видачі.

Заявник може перевірити стан розробки і результати розгляду заяви за допомогою офіційного веб-сайту Держгеокадастра за номером заяви.

Загальний строк здійснення державної реєстрації земельної ділянки державними кадастровими реєстраторами територіальних органів Держгеокадастра за принципом екстериторіальності не повинен перевищувати семи робочих днів з дня реєстрації заяви.

Таким чином, для заявника процедура особливо не змінюється, крім термінів розгляду заяви, а також можливості відслідковувати процедуру реєстрації земельної ділянки.

5. Які документи необхідні для реєстрації земельної ділянки?

І. Необхідні документи:

Для державної реєстрації земельної ділянки необхідно подати:

– заяву встановленої форми;
– оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки;
– документацію із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки, у формі електронного документа.

Цей перелік є вичерпним.

ІІ. Вимоги до документів:

Документація із землеустрою в електронній формі засвідчується за допомогою кваліфікованого цифрового підпису особи, яка є розробником проекту землеустрою.

Виготовлення документації із землеустрою в електронній формі здійснюється з урахуванням таких вимог:

  • формат зображення – кольоровий;
  • роздільна здатність – 300 точок на дюйм;
  • глибина кольору – не менше 4 біта;
  • формат готового файлу – PDF (з текстовим змістом, не відскановане зображення);
  • розмір файлу – не більше ніж 3 мегабайта.

Якість документації із землеустрою в електронній формі повинна забезпечувати чітке читання її змісту.

6. Чи має при реєстрації значення форма переходу права власності на землю (купівля-продаж, дарування, успадкування та ін.)?

Реєстрація земельної ділянки – це завершальний етап процедури формування земельної ділянки як об’єкта цивільних правовідносин, при якій визначається його площа, межі і вноситься інформація про нього до Державного земельного кадастру. Ця інформація має технічний характер, наприклад як технічний паспорт на будинок. Правовий режим земельної ділянки в цій процедурі не має значення, в тому числі форма переходу права власності на землю (купівля-продаж, дарування, успадкування та ін.).

7. Скільки коштує реєстрація земельної ділянки?

Сама державна реєстрація земельної ділянки є безкоштовною, але документація із землеустрою, яка необхідна для її реєстрації, складається суб’єктами підприємницької діяльності, а ціна встановлюється за домовленістю.

Конкретної ціни за той чи інший вид документації немає, і ціна визначається в залежності від складності роботи. Наприклад, складання документації щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на ринку коштує дешевше ніж проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Також для визначення ціни замовнику потрібно розуміти для чого йому потрібна реєстрація земельної ділянки. Наприклад, якщо людина хоче продати будинок або приватизовану земельну ділянку, їй необхідно в обов’язковому порядку отримати кадастровий номер. Для цього розробляється технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Якщо планується продати неприватизовану земельну ділянку без будівель в садовому товаристві або ж приватизувати земельну ділянку – необхідно розробляти проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

8. Чи є якісь «підводні камені» в новому порядку реєстрації? Чи залишається можливість для шахрайства з землею за участю реєстраторів?

В цілому я позитивно оцінюю прийняті зміни, оскільки новий порядок істотно знижує корупційні ризики. Адже тепер прийом документів для реєстрації і безпосередньо реєстрацію земельної ділянки здійснюють різні особи. Тому необґрунтованих відмов має поменшати. Але тут дуже важливо, щоб вибір державного реєстратора дійсно проводився програмним забезпеченням за випадковим принципом, без використання якихось відомих тільки «обраним» алгоритмів. Думаю, перші висновки про роботу нової системи можливо буде зробити через півроку-рік.

Більш детально читайте в дослідженні газети «Факти».

Додати коментар